v

מרעיון להצלחה: IBR – Integral Bladed Rotors

בימים אלה, לאחר תהליך שארך כחמש שנים, נמצא ה- IBR (Integral Bladed Rotors)  בשלבי פיתוח והסמכה אחרונים. בחודשים הקרובים, צפויים להסתיים הליכי הפיתוח והמוצר יועבר להליכי ייצור.

בניגוד ללהבים המיוצרים כיחידות נפרדות, ה-IBR הוא למעשה יחידה אחת – זר להבים המחוברים לגלגל. מוצר זה חוסך משקל ומכאן שמשפר את ביצועי המנוע. עד כה, טכנולוגיה זו שימשה בעיקר במטוסים צבאיים ועכשיו, לראשונה, היא תשמש גם במטוסים אזרחיים.

גיל שטראוס, סמנכ”ל הנדסה בלהבים, מתאר תהליך דינאמי שדומה בעיקרו לתהליך שעוברות חברות סטרט-אפ: רעיון, פיתוח, מבדקים, משברים, קשיים – והצלחה. כובד המשקל של הצלחה או כישלון הוא אדיר שכן כשל ב-IBR הוא כשל של כל המנוע ולכך משמעויות קריטיות. ומכאן, שמלבד פיתוח הנדסי, תכנון ובניית תשתיות – הושקעו משאבים רבים בהנדסת ואבטחת איכות.

הליך הפיתוח הראשוני של ה-IBR ארך כשנתיים. לאחריו נחתם הסכם עם חברת Pratt & Whitney,  הלקוח הראשון, ובו סוכם על תקציב, גיוס כוח אדם, מיקום ועוד. לצורך פיתוח יכולת ייצור ל-IBR, הוחלט להקים מפעל שבעתיד ייצר עד כ-1,200 יחידות IBR בשנה וכ-70% מכלל ה-IBR הנדרשים.

בשלהי שנת 2014 הושלמו הליכי הפיתוח וה-IBR הראשון נשלח ללקוח – Pratt & Whitney –  לביצוע בדיקות מקיפות וקפדניות. במקביל, נמשכים הליכי פיתוח נוספים לחלקים אחרים ב-IBR והושלם תכנון ובניית מבנה ייעודי לייצור IBR בצמוד למבנה החדש בקמפוס בתפן.

הצלחת הפרויקט היא תוצאה של עבודה מסורה, יצירתית ומאומצת של אנשים רבים: אבי אלטון – מנהל הפרויקט; דוד צור – מנהל הפיתוח ואבנר גולדנברג – מנהל קבוצת אבטחת איכות. בפרויקט מועסקים כיום כשלושים עובדים ועד שנת  2018 צפויים לעבוד בו כששים עובדים.

שנת 2015 היא שנה הקריטית לפרויקט, והיא עומדת בסימן מעבר מפיתוח ליכולת ייצור כאשר השאיפה היא לעמוד ברף ייצור ואספקה של כמאה יחידות לשנה. לאחר מסלול רווי הצלחות, הפתעות, קשיים ואתגרים מורכבים, ניתן לומר כי פרויקט ה-IBR הולך ומסתמן כהצלחה אדירה.



 
במשך כמעט חמישה עשורים, הניעו עשרות מיליוני החלקים שיוצרו בטכנולוגית להבים כלי טיס בכל העולם, תוך שהם צוברים בהצלחה מאות מיליוני שעות טיסה. טכנולוגית להבים בע"מ מייצרת תחת קורת גג אחת להבי קומפרסור למנועים של מטוסי סילון ולמנועי טורבינות גז. טכנולוגית להבים ממשיכה ללא הרף לשפר את יכולותיה ולהגדיל את קיבולת הייצור שלה על מנת לעמוד בדרישות השוק הגדלות בקצב מהיר. מאז הקמתה, שקדה החברה על חדשנות, גמישות ושיפור מתמיד בטכנולוגיות הייצור שלה.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות